Grafisch ontwerp & research
Rianne Petter (1975) studeerde grafisch ontwerpen aan de Willem de Kooning academie en werkt sinds 2002 als grafisch ontwerper, artdirector en onderzoeker vanuit haar studio in Rotterdam. Voor verschillende opdrachtgevers op het gebied van retail, cosmetica, muziek en film ontwerpt ze boeken, magazines, visuele identiteiten, verpakkingen, posters en bijzonder drukwerk.
Ze werkt graag samen met andere ontwerpers en creatieven.
“Het is bijzonder om te ervaren hoe een samenwerking ieders rol en houding in het gehele proces kan veranderen. Hardop denken (de dialoog in een samenwerking) levert zoveel op: snel knopen hakken, meer de diepte in, spannende afslagen en zijpaden bewandelen waar je alleen niet had kunnen belanden.”
In 2012 publiceerde ze samen met René Put het boek Poster No 524, een verslag van een visueel onderzoek naar het medium affiche, waar een expositie uit voortvloeide in het Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum in New York. Samen met studio ilse van klei ontwerpt ze elk jaar een inspiratie-magazine voor Tchai. In samenwerking met schrijver Rupert Parker Brady, gespecialiseerd in retail en marketing, heeft ze twee boeken ontworpen, Storetelling (2016) en Appie Tomorrow (2018). Met haar partner Mark Mulder (Studio voor Visuele Pop.Cultuur) werkt ze af en toe samen en heeft ze meerdere jaren les gegeven op de Willem de Kooning Academie en op MICA in Baltimore (VS).
Lees hier het interview met Rianne over papier door de Monsterkamer.